وبمستر کیست و وبمستری چیست؟

وبمستری چیست؟

وبمستر کیست و وبمستری چیست؟

وبمستر کیست و وبمستری چیست؟

در این پست به ارائه مفاهیم و تعاریف اولیه درباره وبمستر (مدیر سایت) و وبمستری (مدیریت سایت) خواهیم پرداخت. مطالب زیر چکیده ای از مطالعات و تجربیات شخصی بنده می باشد. وبمستر مشخص است که وبمستر (Webmaster) یک کلمه انگلیسی بوده و در سال های اخیر استفاده از این اصطلاح جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده است.سوال مناسب بنظر می آید که باید بصورت زیر مطرح گردد.

وب مستر کیست؟

وب مستر، شخصی است که مسئولیت جریان ها و فرآیندهای یک وب سایت را بر عهده دارد و در توانایی کسب درآمد و مدیریت سایت را نیز دارا می باشد. وبمستر به معنا لغوی و رایج در در این حوزه، یعنی «مدیر سایت» و در عمل به مدیر ارشد که سیاست ها و استراتژی های نگهداری سایت و بازاریابی را که در جهت رسیدن به هدف اصلی سایت را تعیین و تبیین  یا مدیریت می کند، وبمستر گفته می شود.

جایگاه وبمستر یا مدیر سایت؟

به زبان ساده تر به فردی که به تمام تکنیک ها و محتوای سایت، از طراحی و راه اندازی سایت، کدنویسی گرفته تا ایجاد یک محتوای جدید و مفید و همچنین فن و فوت کوزه گری مدیریتی و بازاریابی اینترنتی و دانش تخصصی در حوزه آی تی (خصوصا فعالیت در بستر وب) مسلط است، را وبمستر می گویند. نکته کلیدی در استفاده مناسب از این عبارت، دقت به مورد ذکر شده فوق می باشد.

نکته :

وبمستر یا مدیر سایت را نباید با صاحب امتیاز وبسایت ( یا فروشگاه)، مدیر شرکت (مدیر فروشگاه)، کارشناس فروش، کارشناس تولید محتوا، کارشناس بازاریابی اینترنتی، بازاریاب شبکه های اجتماعی، کارشناس بهینه سازی برای موتورهای جستجو و سمت های رایج دیگر در حوزه آی تی به اشتباه گرفت و در نتیجه باید بین وبمستر  و سمت های فوق تمایز قائل شد.

در برخی از شرکت ها، وبمستر می تواند رابط میان مدیر (شرکت یا فروشگاه) با دیگر کارمندان باشد. یا از طرف خود مدیر سایت به عنوان دست راست مدیر سایت یا فروشگاه تعیین شود. اما معمولا در وبسایت هایی (یا کسب و کارهایی) با حجم و اندازه ی کوچک، مدیر سایت، خود این مسئولیت و نقش را بعهده می گیرد و به عنوان وبمستر شناخته می شود. البته باید ذکر کرد که تعریف دقیق این نقش و اصطلاح به میزان مسئولیت های مطروحه، جایگاه سازمانی و کاری وبمستر، فرهنگ، سطح پیشرفت و صنعتی بودن کشور (جامعه مقصد) و اندازه شرکت (از نظر تعداد پرسنل و حجم سرمایه) و تعریف نهاد صاحب امتیاز پایگاه اینترنتی مربوطه، بستگی دارد.

با به اینجا درباره سوال وبمستر کیست (چیست)؟ بصورت کلی توضیح داده شد. در ادامه سوالات مهم دیگری که باید بدان ها پرداخته شود از زبان یک نوآموز در این زمینه مطرح می گردد.

  • یک وبمستر چه وظایفی بر عهده دارد؟
  • وبمستری چیست؟

اگر به وبمستری و مدیریت کسب و کارهای اینترنتی علاقمند هستید، تا آخر این پست با ما همراه باشید و دامه مطالب رو مطالعه فرمائید.

 

وبمستری چیست؟

همان طور که به شغل یک «کارمند»، «کارمندی» گفته می شود، به شغل یک «وبمستر»، «وبمستری» می گویند. اما وبمستری فراتر از برنامه نویسی و طراحی سایت است. در شرکت های بزرگ، برنامه ریزی برای موفقیت بر عهده مدیر عامل شرکت است. در کسب و کارهای اینترنتی هم پیش بردن اهداف وب سایت بر عهده وبمستر است. برای وبمستری یا مدیریت سایت، توانایی های کلیدی برای مدیریت یک کسب و کار اینترنتی الزامی هست. این نیازمندی باعث میشود تا کسب و کار (وبسایت مربوطه) به بهترین شکل خود، مدیریت شود و به درآمدزایی برسد.

 

وبمستری شامل چه وظایفی می شود؟

همانطور که قبلا بدان اشاره شد، وبمستری شامل وظایف مدیریتی، تکنیکی و تخصصی ‌سایت (کسب و کار) نیز می باشد. این وظایف وابسته به حجم و اندازه سایت یا پایگاه اینترنتی مذکور می تواند متغییر و وسیع باشد. اما در حالت کلی وظایف وبمستری در یک کسب و کار با مقیاس کوچک، میتواند شامل موارد زیر باشد :

  • بکارگیری ابزارهای وبمستری (ابزار وبمستری گوگل، بینگ، یاهو، یاندکس و …)
  • بررسی مستمر جایگاه و رتبه سایت در دنیای وب (رتبه الکسا، پیج رنک گوگل، رتبه بینگ و …)
  • بررسی مستمر وضعیت سایت وب‌سایت (آپ بودن سایت، میزان آپ تایم سایت، تعداد بازدید و …)
  • بررسی مستمر صحت لینک‌ های موجود در سایت و تعداد ورودی های هر صفحه
  • مطالعه و استفاده از بازخوردهای کاربران
  • تهیه بانک اطلاعاتی از کاربران سایت
  • بررسی و بهبود منظم مشکلات کاربران در رابطه با کارآیی وبسایت
  • بررسی مستمر رتبه‌ی سایت در موتورهای جستجو (بهینه سازی برای موتورهای جستجو)
  • ارائه یادداشت‌ها، آموزش ها، وقایع و گزارش‌های هفتگی از وقایع مهم و نکات کاربردی موثر در افزایش بازدیدها
  • بررسی منابع ورود کاربران به سایت و اتخاص سیاست ها و تامین نیازمندی های مربوطه
  • بررسی مستمر وضعیت کلمات کلیدی مناسب برای محتوای سایت
  • بررسی صفحات پر بازدید و کم بازدید سایت، بهبود آن و رفع مشکلات مربوطه
  • بررسی دلایل خروج و عدم بازگشت کاربران به سایت
  • بررسی و اتخاذ ساسیت ها و بکارگیری روش های انتخاب عناوین و توضیحات مناسب برای صفحات مختلف سایت
  • درک نیاز مخاطبان سایت از طریق هماهنگی با کاربران و رسیدگی به نسازمندی های آنان
  • بررسی گستردگی جغرافیایی بازدید کنندگان سایت، دلایل آن و زمینه های گسترش آن
  • نظرسنجی در مورد گرافیک، ساختار، سرویس ها، محصولات و محتوای وب سایت
  • ارائه گزارش سالیانه درباره عملکرد سایت در طول یک سال گذشته
  • بررسی صفحاتی به روز نشده و رسیدگی به روال بروزرسانی مرتب و منظم محتوای سایت
  • بررسی روش های مختلف بازاریابی اینترنتی، عصبی و محتوایی و انتخاب روش های مناسب با حوزه فعالیت سایت
  • بررسی پایگاه های اینترنتی رقبا و مانیتورینگ روند پیشرفت، کشف و بکارگیری نتایج بدست آمده
  • بررسی امکان دو یا چند زبانه بودن محتوای سایت (در صورت نیاز)
  • بررسی و بهبود ناوبری سایت برای کاربران
  • بررسی و انتخاب کمپین های مناسب بازاریابی اینترنتی و تبلیغات
  • بررسی و انتخاب روش های مناسب برای ایمیل مارکتینگ و تحلیل آمارهای مربوطه
  • مستندسازی فعالیت های مربوط به کسب و کار
  • و …
وبمستری شغل است یا کسب و کار؟

می توان گفت وبمستری یک شغل است و کسی که وبمستر باشد، می تواند برای وبسایت های مختلفی کار کند و به این صورت کسب درآمد نماید. اما نکته حیاتی وجود دانش تخصصی مورد نیاز کسب و کار مربوطه، تجربه و زمان مورد نیاز برای  این مسئولیت سنگین می باشد. به دلیل حجم زیاد این شغل، اغلب این نقش بصورت یک کار تمام وقت و انرژی بر در نظرگرفته می شود.

همچنین باید اذعان داشت، فردی که از مهارت های وبمستری برخوردار باشد، می تواند کسب و کار اینترنتی خود را راه اندازی کند و آن ها را به درآمدزایی برساند. یا به عنوان شغل جانبی و پاره وقت از این توانایی و تجربه فردی بهره گرفته و بعنوان شغل دوم، وبمستری را بصورت پیوسته و مستمر ادامه دهد.

اشتراك گذاری نوشته