معیار و عوامل مهم در ایندکس شدن و بهبود رتبه سایت (عوامل مربوط به دامنه)

رتبه بندی در گوگل

معیار و عوامل مهم در ایندکس شدن و بهبود رتبه سایت (عوامل مربوط به دامنه)

 

چه معیارها و عواملی در بهبود رتبه سایت نزد موتورهای جستجو همچون گوگل تاثیر گذارند؟

عوامل موثر در رتبه بندی سایتها در گوگل :

موضوع این پست را به عوام مهم در رتبه بندی سایت ها در موتورهای جستجو و در راس آن موتور جستجوی گوگل اختصاص داده شده است. همان گونه که در سری مطالب و آموزش های قبلی قول داده شده بود، در این پست به ذکر موثرترین و رایجترین معیارها در نزد متخصصان حوزه سئو، موتورهای جستجو و رتبه بندی توسط آن، پرداخته می شود.

بطور کلی عنوان شده است که برای مثال شرکت گوگل و در راس آن موتور جستجوی گوگل از عوامل و معیارهای متعدد و چیزی در حدود ۲۵۰۰ (در حال حاظر) مورد از عوامل و معیار خاص برای رتبه بندی و تفکیک بهتر جهت فهم ارزش و اهمیت صفحات و سایت ها استفاده می کند. ولی باید اذعان داشت که در بهترین حالت فقط به چند صد مورد معروف و شناخته شده در جوامع تخصصی می توان اعتماد داشت. بقیه موارد در هاله ای از ابهام قرار دارند و دقیقا مشخص نیست از چه عامل و معیاری و به چه صورت و به چه منظوری توسط این موتورهای جستجو استفاده می شود. البته باید عنوان کرد که تنها رعایت همین موارد شناخته شده و معرفی شده توسط گوگل به تنهایی می تواند، کسب و کارهای اینترنتی، سایت ها و مدیر سایت ها (وبمستر ها) را در راه رسیدن به موفقیت خصوصا در عرصه بازاریابی اینترنتی و بهینه سازی سایت به مسیر درست و قابل اعتمادی هدایت کند.

نکته :
نکته ای که در طول مطالعه این پست باید بدان توجه شود، ذکر این نکته می باشد که معیارها و عوامل مطرح شده بصورت کلی شامل موارد زیر می باشند:
  • بعضی از موارد ذکر شده در ادامه پست بصورت کاملا صریح از طرف شرکت گوگل یا سایر موتورهای جستجو بدان تاکید شده و تاثیر حاصل از رعایت آن نیز بصورت تجربی آزموده، مشاهده و اثبات شده اند.
  • گروه دوم از موارد ذکر شده، باید اظهار داشت که در خصوص این موارد بین متخصصان، اختلافات دیدگاهی فنی و تخصصی وجود دارد. البته شایان ذکر است که تاثیر برخی از این عوامل همچون سئو کلاه خاکستری در نزد برخی از موتورهای جستجو پذیرفته و برخی دیگر موتورهای جستجو در حال حاظر آن را نه تایید و نه رد می کنند.
  • آخرین گروه از این معیار و عوامل های تاثیرگذار و مهم در رتبه بندی سایت ها و صفحات، صرفا پیش بینی و و گمان هایی هستند که برخی از آنها بصورت تجربی بدست آمده اند و برخی توسط متخصصان ارائه شده اند و در محافل و تالارهای گفتگو جایگاه خود را بدست آورده اند. در صورت بکارگیری و رعایت این معیار و عوامل باید دقت خاصی داشت و از تجربه کافی برخوردار بود. لذا در غیر اینصورت ممکن است تاثیر منفی آن بیشتر مشاهده و در بدترین حالت آن دچار جریمه از طرف موتورهای جستجو شوید.

به دلیل تعدد بیش از حد عوامل تاثیرگذار در این مقوله، در این پست فقط به عوامل تاثیرگذار انتخاب دامنه پرداخته شده است. در ادامه این سری از آموزش ها به سایر عوامل به صورت دسته بندی شده پرداخته خواهد شد. از مخاطبان عزیز درخواست می شود که در امر اموزش و بهینه سازی عجله بیش از حد به خرج ندهند و با بررسی عوامل مطرح شده شروع به فرایند اموزش و افزایش سطح دانش فنی خود بپردازند.

 

عوامل مربوط دامنه :

۱- عمر دامنه :

این معیار و شاخص برای موتورهای جستجو مهم است و این امر نیز کاملا طبیعی هست. چرا که میزان اهمیت یک کسب و کار جا افتاده با عمر چندین دهه با حضور یک تازه کار در این حوزه یکسان نیست. البته گمان می رود که میزان تاثیرگذاری این شاخص در الگوریتم رتبه بندی موتور جستجوی گوگل صرفا بخاطر ارزیابی میزان اعتبار و اعتماد به دامنه مربوطه باشد و امکان دارد که این معیار تاثیر بسزایی در الگوریتم رتبه بندی نداشته باشد.

پیشنهاد :
  • پیشنهاد می شود در صورتی که از دامنه و ادامه فعالیت در کسب و کار مربوطه اطمینان دارید، به رزرو دامنه مربوطه برای چند سال آینده اقدام کنید.
  • در صورت امکان، دامنه های مشابه را برای خود رزرو نمایید و دامنه های مذکور را به دامنه اصلی سایت هدایت کنید.
  • پیشنهاد می شود برای افزایش رتبه سایت عجله به خرج ندهید. افزایش اعتماد و بازدیدکننده سایت و دامنه اصلی، تابعی از چندین عوامل متعدد می باشد. تنها در گذر زمان خواهید توانست رتبه متناسب با دامنه و فعالیت خود را بدست بیاورید.

 

۲- انتخاب کلمات کلیدی مناسب با حوزه فعالیت دامنه :

انتخاب کلمات کلیدی مناسب با حوزه فعالیت دامنه و کسب وکار، می تواند به شکل دهی به شخصیت سایت شما تاثیر بسزایی داشته باشد. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که این معیار و شاخص در رتبه بندی سایت تاثیر زیادی احتمالا ندارد ولی باید توجه داشت که موتورهای جستجوی پیشرفته همچون گوگل تحلیل های آماری و تخصصی روی این گونه از پارامترها انجام می دهند. براحتی می توانند بین سایت هایی که با شخصیت هستند و سایر پایگاه های اینترنتی که از دسته غیر اصولی و غیرحرفه ای هستند، تمایز قاثل شوند.

 

۳- با معنا بودن عنوان دامنه و استفاده از کلمه کلیدی مناسب در ابتدای عنوان دامنه :

گمانه زنی می شود که استفاده از عناوین و کلمه های کلیدی با معنی در عنوان دامنه که مرتبط با حوزه فعالیت سایت باشد، می تواند تاثیر بسزایی در رتبه دامنه سایت داشته باشد. ولی به نظر می رسد که این معیار بیشتر در جوامع و سایت هایی که از زبان های پرکاربرد و پر جمعیت مثا انگلیسی یا اسپانیایی بهره می گیرند، بیشتر کاربرد و تاثیر داشته باشد.

پیشنهاد :
  • پیشنهاد می شود که با این حال در انتخاب عنوان دامنه سایت بسیار دقت کنید و ترجیحا و حدامکان از کلمات با معنی و پرکاربرد (ماننده اسامی) استفاده نمایید.
  • در انتخاب دامنه کمتر به اختصارسازی از من در آوردی روی بیاورد. بیشتر از اصلاحات و کلمات جا افتاده و آشنا با اغلب کاربران جامعه مجازی استفاده نمایید.
  • کمتر از اعداد و علائم عجیب و غریب در عنوان دامنه استفاده کنید و از این کار در صورت امکان بپرهیزید.
  • از انتخاب عنوان دامنه که شباهت خیلی زیادی به دامنه های معروف و شناخته شده دارند، بپرهیزید. در غیر این صورت با تبدیل عنوان دامنه به کلمه کلیدی هیچ مزیتی بدست نخواهید اورد. همچنین این شائبه می تواند بوجود بیاید که شما در پی سو استفاده از نام، اعتبار و شهرت دامنه های شناخته شده دارید (نه موتورجستجو و نه کاربران از تقلید و تکرار خوششان نمی آید).
  • در صورت امکان قبل از انتخاب دامنه نسبت به مطالعه راهنما و آموزش های موجود در این زمینه اقدام نمائید.

 

۴- ایجاد زیر دامنه (Subdomain) و اختصاص کلمه کلیدی مناسب به زیردامنه :

کارشناسان متخصص MOZ اعلام کرده اند که در صورت ارائه خدمات و سرویس های متنوع در سایت به ایجاد زیر دامنه های مرتبط و تخصصی بپردازید. توصیه می شود بدین شکل از مزیت دسته بندی و مرتب سازی محتوای سایت خود برخوردار شوید. دلیل این توصیه، ارائه دسته بندی مرتب و شفاف از خدمات و محتوای تولیدی خود به موتورهای جستجو است. با اعمال این تغییرات الگوریتم های دسته بندی یا بطور دقیق تر رسته بندی محتوای صفحات توسط موتورهای جستجو به سرعت قادر به تشخیص موضوع و هدف از ایجاد صفحات مربوطه و قرار دادن محتوای صفحات شما در رسته مناسب می باشد. قرار گرفتن صفحات در رسته های صحیح و مرتبط می تواند نقش بسزایی در قرار گرفتن صفحات سایت مذکور در نتایج جستجوی موتورهای جستجو نظیر گوگل داشته باشد.

پیشنهاد :

برای مثال، توصیه می شود در صورت داشتن بخشی به عنوان وبلاگ، اقدام به ایجاد زیردامنه ای با عنوان blog در دامنه اصلی خود کرده و سپس نسبت به تولید صفحات و محتوا در زیردامنه مربوطه بپردازید. این امر موجب فهم بهتر محتوای سایت و موضوع خدمات ارائه شده در بخش های مختلف سایت شما نزد موتورهای جستجو خواهد شد.

 

۵- مالکیت مادی و معنوی دامنه :

در خرید و امر انتقالات مالکیت دامنه با به اینکه توجه شود که ممکن است دامنه از قبل به خاطر عدم یک سری از قوانین و مقررات دچار جریمه (برای نمونه جریمه گوگل) شود. خروج از لیست سیاه گوگل و رفع جریمه های مذکور بسیار سخت و فرایندی بلند مدت می باشد.

پیشنهاد :
  • در صورت خرید یا انتقال دامنه از تاریخچه و وضعیت جاری سایت و دامنه مربوطه اطمینان حاصل فرمائید.
  • برای مدیران سایت ها نیز توصیه می شود، وضعیت دامنه و صفحات خود را بصورت مسمتر بررسی کنند و در صورت وجود هرگونه مشکل در رابطه با نقض قوانین و دستورالمل های مربوط به این حوزه، در اسرع وقت نسبت به اصلاح و رفع مشکلات مربوطه اقدام نمایند و از موکول کردن این موضوع به وقت دیگر خوداری نمایند.

 

۶- رعایت حفظ حریم عمومی و شخصی :

موتورهای جستجو پیشرفته نظیر گوگل به این معیار و رعایت آن بسیار حساس می باشند. نقش این حریم می تواند منجر به تاثیرات منفی شدید و در بدترین حالت قرار گرفتن دامنه در لیست سیاه باشد.

پیشنهاد :
  • از استفاده ربات ها، نرم افزارها و هر چیز غیر معمول و نقض کننده حقوق و حریم خصوصی و عمومی جدا خودداری شود.
  • برای هر کدام از دامنه، سرویس یا زیر دامنه سایت حتما نسبت به ایجاد صفحه قوانین و مقررات اقدام کنید. و در بخش مربوط به حریم عمومی و شخصی به ذکر موارد و قوانین، شرایط و ضوابط مربوطه اقدام کنید.
  • قوانین عمومی در رابطه یا حفظ حریم عمومی و شخصی بین الملی و کشور مبدا را حتما مطالعه و نسبت به اعمال آن اقدام فرمائید.
  • در برخی موارد عدم رعایت نکات ایمنی، نیز دیده شده است که دامنه به عنوان نقض کننده این حریم و قوانین قرار گرفته است.

 

۷- قرار گرفتن در لیست تولیدکنندگان هرزنامه (اسپم) :

در صورتی که دامنه یا زیردامنه ای به عنوان اسپمر یا تولیدکننده هرزنامه شناسایی شود، به سرعت سایر بخش های دامنه مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در صورتی که دامنه ای در لیست سیاه قرار گیرد یا بعنوان اسپمر شناخته شود، سریعا دامنه های دیگر با مالیک شخص یا شرکت مربوطه نیز هم مورد بررسی خواهد گرفت و در صورت وجود کوچکترین ایراد نسبت به جریمه آن اقدام خواهد شد.

نکته :

گوگل در سال های اخیر به دلیل وجود روش هایی با عنوان سئو کلاه سیاه یا بازاریابی غیراخلاقی و غیر مجاز نظیر وجود لینک دهی های جعلی، صفحات پاپ اپ تبلیغاتی، بازدیدهای جعلی ماشینی و انسانی غیر واقعی و … به شدت سخت گیری می نماید. شاید بطور کلی بتوان ادعا کرد که خط قرمز گوگل، استفاده صحیح و درست از روش های بازاریابی اینترنتی، بهینه سازی سایت و افزایش ترافیک و بازدیدکنندگان سایت باشد.

 

۸- محل قرارگیری سرور هاست و کشور ثبت شده دامین در آن :

در سال های اخیر از گوشه و کنار جهان، به گوش رسیده است که شرکت گوگل به صورت نامحسوس به محل قرارگیری سرور هاست سایت و محل ثبت دامنه سایت و در نتیجه آن مطابق بودن قوانین کشور مبدا با سیاست، قوانین و رویکردهای این شرکت اهمیت قائل شده و بررسی می شود.

البته در برخی از موارد برای مثال کشور ایران و صفحات فارسی متعلق به ان، به نظر می رسد که شرکت گوگل گاها از اعمال سخت گیری ها، استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی هزینه بر خود بر روی آنها امتناع می ورزد. شاید بتوان دلیل این امر را اولویت قرار دادن کشورها و صفحات متعلق به ان که نسبت  به رعایت قوانین پایبند هستند، قلمداد کرد. البته دور از ذهن نیست که در این مورد، میزان درآمد شرکت مربوطه از این کشورها و استفاده از امکانات پردازشی شرکت برای تامین نیاز اطلاعاتی اغلب کاربران خود، تاثیر گذار باشد.

 

در ادامه، به بررسی عوامل مربوط به صفحات تاثیرگذار در رتبه بندی و شاخص بندی در موتورهای جستجو همچون گوگل خواهیم پرداخت:

 

بخش دوم : معیار و عوامل مهم در ایندکس شدن و بهبود رتبه سایت (عوامل مربوط به صفحات)
بخش سوم : معیار و عوامل مهم در ایندکس شدن و بهبود رتبه سایت (عوامل مربوط به سایت)

 

اشتراك گذاری نوشته