سئو یا بهینه سازی موتورهای جستجو چیست؟

بهینه سازی برلی موتورهای جستجو

سئو یا بهینه سازی موتورهای جستجو چیست؟

بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) چیست؟

سئو (اختصار به انگلیسی SEO) مخفف عبارت «بهینه سازی موتورهای جستجو» یا ترجمه دقیق تر بهینه­ سازی برای موتورهای جستجوها و به انگلیسی مخفف عبارت Search Engine Optimizationمی­باشد.

 

مهمترین سوالی که باید از خود بپرسیم این است که تعریف دقیق سئو چیست؟

تعریف : سئو  به مجموعه فعالیت­ هایی که در طراحی سایت، تولید محتوا، تعیین استراتژی محتوایی، مدیریت و راه­بری سایت (و بعضا اقدامات مورد نیاز برای انجام که خارج از دامنه سایت باید انجام بپذیر اند) بمنظور بهبود جایگاه سایت (صفحات سایت) نزد موتورهای جستجو (در نتایج جستجوی موتورهای جستجو) اطلاق می­ شود تا صفحات سایت از رتبه (رنک) بهتری نسبت به سایر رقبای خود و محتواهای مشابه به خود برخوردار باشد.

 

چرا باید رتبه (رنک) بهتری نسبت به سایر رقبا یا محتواهای مشابه داشته باشیم؟

غول­ های آی ­تی دنیا همچون شرکت گوگل، مایکروسافت، یاهو ( و سایرشرکت­های پیشگام در این حوزه نظیر: ASk، یاندکس، بادیو و سایر) بمنظور مرتب­ سازی نتایج پرس­ و جوها، از رتبه ­بندی صفحات (سایت ­ها) استفاده می ­کنند تا با استفاده از این تکنیک، محتوا و صفحاتی که برای کاربران خود بیشترین رضایت و تامین نیاز اطلاعاتی را به ارمغان می­ آورند را به ترتیب به عنوان بهترین نتایج ارائه بدهند.

 

چگونه صفحات (و محتویات آن) در نتایج جستجوی موتورهای جستجو ظاهر و رتبه­ بندی می­ شود؟

در ابتدای شروع به کار موتورهای جستجو، این سوال به راحتی قابل پاسخ بود. جواب این سوال را به راحتی میتوانستیم مثلا برای موتور جستجوی گوگل در دو کلمه پیج رنک عنوان کنیم. الگوریتمی که برای رتبه بندی صفحات وب توسط گوگل در ابتدای کار به کار گرفته می شد. اما با گذشت زمان و پیچیده تر شدن دنیای وب، الگوریتم های گوگل و توسعه هوش مصنوعی به همه عرصه های تکنولوژی، موضوع پیچیده تر شد. در نتیجه، هیچ کس و هیچ منبعی قادر به پاسخ دادن به این موضوع نیست که با چه معیارهایی دقیقا این رتبه بندی و رنک در نتایج جستجو انجام می پذیرد؟

اما بگذارید تا کمی در این مورد شفاف سازی بکنیم و دلیل ادعای فوق را بصورت کاملا شفاف توضیح دهیم. دلیل اول تجاری بودن الگوریتم های رتبه بندی می باشد. رقابت در توسعه موتورهای جستجوی بسیار تنگاتنگ بوده و هست؛ و در نتیجه این امر، الگوریتم و روش های بکار گرفته شده برای رنک کردن (رتبه بندی و مرتب سازی در لیست نتایج جستجو) کاملا تجاری و متن بسته (CLosed-Source) هستند. دلیل دوم، عدم هوشمندی کامل الگوریتم ها هست. فرض کنید شما الگوریتم رنکینگ و رتبه بندی موتور جستجوی خود را بصورت کاملا شفاف افشا کنید و همه جنبه های آن را برای کاربران خود آشکار سازید. به نظر شما چقدر طول میکشد تا راه های فریب و سو استفاده از این الگوریتم بوجود امده در جهت تامین منافع یک عده از افراد یا شرکت ها بکار گرفته شود؟

همان طور که اتوماتیک بودن، غیر انسانی بودن فرآیند جستجو و عدم وجود اشتباه انسانی یک نقطه قوت برای این صنعت بوده، اما این نقطه قوت بعضا تبدیل به نقطه ضعف آن نیز می شود. تجاری بودن و وجود افراد با نیت های مختلف و سو استفاده کارانه از سامانه ها (همه تکنولوژی ها) دلیل دوم عدم افشای کاملا دقیق روش ها و الگوریتم هایی از این قبیل می باشد. اما سوال دیگری که بیشتر باید به مغز خطور کند این سوال هست که با این حساب، چگونه کاربران باید از روش های درست برای رتبه بندی بهتر محتویات خود اطمینان حاصل کنند؟ تا مورد غضب و خشم ( برای نمونه: جریمه گوگل) این شرکت ها قرار نگیرند؟

با گذشت بیش از دو دهه از فعالیت موتورهای جستجو، رضایت کاربران از محتوای صفحات ارائه شده در نتایج جستجو موتورهای جستجو به عنوان مهمترین، بهترین و رایجترین استراتژی رتبه ­بندی و مرتب سازی نتایج جستجو معرفی شده است. بدین ترتیب، به صورت کلی می ­توان ادعا کرد که هر محتوا یا موجودیت اطلاعاتی موجود در فضای وب که نیاز اطلاعاتی کاربران و رضایت آن­ها را جلب نماید (بطور خلاصه، مختصر و مفید: باکیفیت، مفید و جدید باشد)، از رتبه بهتری نزد موتورهای جستجو نسبت به سایر محتوا و رسانه­ های رقیب و مشابه، برخوردار خواهد بود. این معیار (جمله معروف در این زمینه : محتوا پادشاه است ) به عنوان مهمترین معیار در نزد موتورهای جستجو (خصوصا گوگل) به کار گرفته شده است. حال باید به این سوال پاسخ داده شود که چه محتواهایی از نظر این موتورهای جستجو با کیفیت و مفید محسوب می شوند؟

برای پاسخ به این سوال باید به موضوع سئو دوباره برگردیم. باید به این نکته اشاره کرد که در سال های اخیر مفاهیم سئو (بهینه سازی برای موتورهای جستجو) فقط در چند معیار مهم در طراحی سایت، معرفی کردن سایت به گوگل، لینک دادن و تولید محتوا خلاصه نمی شود و مفاهیم، نکات، دستورالمعمل، توصیه های کاربردی و آموزش های بسیاری را در دایره مفاهیم خود قرار داده است. چیزی که در نزد متخصصان سئو کاملا آشکار و جا افتاده شده است، ذکر این نکته می باشد که در سئو عوامل زیادی دخیل هستند. شاید ساده ترین تعبیر از سئو این باشد که سئو شامل همه عواملی می شود که تبلیغات در گوگل برای شما به ارمغان می آورد. ذکر همه فوائد و دست آوردهای استفاده از تبلیغات در گوگل مبحث طولانی و خارج از موضوع این پست می باشد (در سری آموزش های بعدی درباره تبلیغات در گوگل بیشتر بحث خواهد شد).

اما به طور کاملا کوتاه باید عنوان کنیم که موتور جستجوی گوگل اعلام نموده که برای رنگینگ صفحات و محتوای سایت ها بیش از ۲۵۰۰ پارامتر را در نظر دارد. دستیابی به موقعیتی که سایت مورد نظر از اغلب این ۲۵۰۰ شاخص مطرح شده (در صورتیکه همه این شاخص و معیارها بصورت کاملا قانونی و عمومی اعلام شود) برخوردار باشد این موضوع را کاملا به یک فیلد تخصصی و فرآیندی زمان بر، دشوار و رقابتی (رقابت پذیر) تبدیل کرده است. البته هدف از ذکر  در اینجا، درگیر کردن ذهن شما مخاطبان عزیز و پیچیده تر نشان دادن بی حد و حدود این فرایند نیست. اغلب این شاخص و معیار در دنیای وب امروزی بسیار جا افتاده و از قدمتی طولانی برخوردارند، ولی با گذشت زمان برای بهبود و و هوشمند کردن فرایند و الگوریتم ها تعدادی از معیار و شاخص ها جدید دیگر (که هر از چندگاه کم اثر شمرده می شوند) در زمره شاخص ها و معیارهای تاثیرگذار قرار گرفته اند (در یک پست کاملا جدا و مستقل به موضوع شاخص ها و معیارهای تاثیرگذار مهم در موتور جستجوی گوگل خواهیم پرداخت).

قرار گرفتن در نتایج جست وجوی موتورهای جستجو، خواسته بسیار مهمی برای ماست، چرا که اکثر صاحبان سایت ها زودتر می خواهند در موتورهای جستجو رتبه خوبی برای سایت شان داشته باشند. اما باید در نظر داشت که بهینه کردن سایت ها در موتورهای جستجو نیاز به صبر و حوصله صاحبان کسب و کار و سایت ها دارد. این زمان بری بیشتر از اینکه متوجه کار ما باشد متوجه آپدیت هایی است که موتورهای جستجو انجام می دهند. به همین خاطر شما سایتی را نمی توانید پیدا کنید که در مدت زمان کمی به سئو و بهینه سازی کاملی دست یافته باشد. پس باید باصبر و استقامت گام در راه نهاد و از اقدام های عجولانه شبیه به استفاده از میان برهای خطرناک و ناشناخته دوری جست (البته این توصیه تخصصی از طرف ما هست و به حس کنجکاوی در شناخت ناشاخته های دنیای وب در بعضی از افراد احترام می گذاریم). در دامه برای روشن شدن بیشتر موضوع به موضوع یا شعار محتوا پادشاه است برمیگردیم و کمی بیشتر در این اباره بحث می کنیم.

 

محتوای با کیفیت (محتوا پادشاه است) چیست؟

با این تفاسیر، تامین نیاز اطلاعاتی کاربران اینترنت و موتورهای جستجو (یا همان مفهومی که در بند فوق ارائه شد)، در نزد فعالات عرصه بازیابی اطلاعات (در اینجا بازیابی به معنی ریکاوری اطلاعات یا داده ها نمی باشد و منظور دسترسی مجدد به داده ها و اطلاعات موجود قبلی می باشد) به عنوان تولید محتوای باکیفیت، مفید و جدید شناخته می ­شود. با ارائه این توضیحات مختصر، به سادگی هر چه تمام روشن می ­شود که برخورداری از رتبه (رنک) بهتر نزد موتورهای جستجو ( یا سایر پایگاه­ های اینترنتی که به رتبه بندی صفحات وب مبادرت می­ ورزند نظیر : الکسا) مهترین معیار برای تضمین ارجاع بیشتر بازدیدکنندگان به صفحات سایت، از طریق نمایش لینک صفحات وب سایت در نتایج جستجوی موتورهای جستجوگر می ­باشد. بدین منظور موتورهای جستجوی معروف همچون گوگل به منظور بهبود عملکرد سایت و برخورداری از رتبه بهتر، استاندارها و معیارهای مخصوص بخود را برای جذب بازدیدکنندگان بیشتر از این طریق، اعلام کرده اند. همان طور که بیشتر ذکر شد، فاکتورهای زیادی در فرآیند بهبود عملکرد وب سایت ها معرفی شده است. بدین ترتیب در گذر زمان، عبارت سئو (SEO) یا همان بهینه ­سازی برای موتورهای جستجو، توصیه ها، ابزارها و آموزش هایی توسط شرکت ­های آی ­تی محور صاحب موتورهای جستجو به مدیران سایت ها (وب مسترها) پیشنهاد شد (لطفا صبور باشید، در ادامه بصورت کاملا تخصصی و به زبان ساده درباره این معیارها بحث و گفتگو خواهیم داشت).

تا به اینجا درباره چگونگی بوجود آمدن سئو و مفاهیم مربوطه به صورت کلی توضیحاتی داده شد. اما سوال اصلی این است که تفسیر اصلی از محتوای باکیفیت و مفید برای کاربران چیست؟ پاسخ دادن به این سوال تنها به مطالعه مستمر و بدست آوردن تجربه نسبی در این زمینه نیازمند است. باید به طور کاملا مختصر منظور از محتوا پادشاه است را چنین عنوان کنیم :

 

 منظور از پادشاه : حرفه‌ای بودن و داشتن سطح بالای محتوا است.

تنفسیری که بعدا از این عنوان در مجلات، مقالات و پایگاه های اینترنتی معتبر ارائه شد این بود که همه چیز در وب و رتبه بندی به محتوا باز می گردد و هر معیار دیگری که عنوان شود در فرع قرار می گیرد و  اهمیتی بیش از اصل موضوع که مفید بودن هست، ندارد. در طی نشست های مطبوعاتی، توصیه و نکات ارائه شده توسط متخصصان و کارشناسان گوگل برای وب مسترها چنین عنوان شد که باید هدف اصلی بهبود کیفیت محتوا و جلب رضایت مخاطبان باشد و سپس به معرفی معیار و ذکر نکاتی پرداخته شد. موارد زیر تنها بخشی از موارد مطرح شده می باشد (بصورت یک موضوع مستقل در این باره مطلبی ارائه خواهد شد). بصورت آماری و تحلیلی، محتواهایی که شامل موراد زیر باشند به عنوان محتواهای مفید در نزد کاربران و کارشناسان شناخته می شوند (ترتیب ارائه شده در عناوین زیر به عنوان اولویت و تاثیر بیشتر در نزد گوگل نیست و صرفا به منظور مرتب سازی اعمال شده است) :

۱ –  محتوای جدید (تاریخ تولید محتوا) :

همانگونه که قبلا اشاره شد گوگل و ربات های آن به محتوا های جدید علاقه بیشتری دارد و مرتبا تاریخ ایجاد صفحات را بررسی کرده و در صورت تشخیص، صفحه مربوطه را به عنوان محتوای جدید برای شاخص گذاری، ذخیره سازی و رتبه بندی به گوگل معرفی می کند. البته بروزرسانی های مستمر و مرتب، بازخورد گرفتن از کاربران و افزودن محتواهای چند رسانه ای و چند تکنیک کوچک دیگر از این قبیل می تواند نظر گوگل را بیشتر به خود جلب کند.

۲- غیر تکراری یا کپی نبودن :

در صورتی که الگوریتم های گوگل تشخیص دهند محتوای شما نسخه ای از مطالبی است که در سایر صفحات از قبل وجود دارد، به سرعت این نسخه را به عنوان نسخه کپی و تکراری (و در بدترین حالت به عنوان دزدی ادبی و محتوایی) فاقد اعتبار و ارزش بالقوه در نظر گرفته و از مقدار دهی مناسب به پارامترهای تاثیرگذار الگوریتم رتبه بندی خود، خودداری خواهد کرد. در صورت تکرار این عملکرد به یقین می توان عنوان کرد که به جریمه دامنه و صفحه مربوط خواهد انجامید و موجب کاهش اعتبار صفحه مربوطه خواهد شد. در صورت اصرار به تکرار این عمل در بدترین حالت، این اقدام موجب قرار گرفتن دامنه مذکور در لیست سیاه گوگل به عنوان اسپمر یا ناقض حقوق کپی رایت خواهد شد.

۳- مرتبط بودن محتوا با زمینه فعالیت سایت :

در صورت مرتبط نبودن موضوع مطالب منتشر شده در سایت با موضوع فعالیت سایت در زمینه مذکور، گوگل احتمال تلاش برای فریب موتور جستجو را خواهد داد و از الگوریتم های بررسی و شناسایی تولید کنندگان هرزنامه(اسپمرها) استفاده خواهد کرد. این سخت گیری گوگل از وقتی شروع شد که عده ای سعی کردند تا با تولید محتواهای غیرمفید از دید کاربر صرفا جنبه تبلیغاتی، تجاری و افزایش رتبه یا تعداد بازدید را بدست بیاورند و در این زمینه از هیچ تلاشی مضایقه نکردند و موجب آزرده خاطر شدن میلیون ها کاربر موتورهای جستجو شدند (فکر نکنم هنوز هم، گشوده شدن صفحات پاپ آپ بی ربط و تبلیغاتی، ریدارکت شدن به صفحات بی ربط تبلیغاتی دیگر، افزایش بازدید از طریق لینک های غیر مرتبط و غیر واقعی جاداده شده بین مطالب با عنواین جعلی، استفاده از صفحات جعلی حاوی کلید واژه های پرکاربرد و عدم مرتبط بودن صفحه مذکور با محتوای ارائه شده و هزاران تلاش دیگر برای سواستفاده از موتورهای جستجو از اذهان عموم پاک شده باشد).

۴- اولویت قرار دان  ویژگی کاربر پسند بودن (User Friendly) :

با رشد حجم عظیم و غیر قابل باور صفحات وب و انجام تلاش جدی بمنظور تامین نیاز اطلاعاتی کاربران، با ظهور وب ۲ (منظور وب تعاملی و تلاش برای اجتناب از یکسویه بودن فرآیند تولید اطلاعات و محتوا بین ناشران و کاربران است) کارپسند بودن محیط صفحات ارائه دهنده سرویس یا اطلاعات اهمیت به ویژه ای به خود گرفت. ظهور تکنولوژی ایجکس، شبکه های اجتماعی جدید، افزایش امکانات سایت ها بمنظور دریافت بازخورد از کاربران در قالب نقد و بررسی، امتیازدهی ها، نظرسنجی ها، نظرات و دیدگاه ها و … از جمله تلاش هایی است که  در این زمینه انجام شده است (درباره این موضوع، ذکر همین بند کوتاه کفایت نمی کند و نیازمند گفتگو و مطالعه بیشتری می باشد).

۵- محتوای با اندازه مناسب:

انتشار محتوایی که شامل ۹۰۰ تا ۲۰۰۰ کلمه بطور معمول باشد. در سالهای اخیر، یکی از توصیه های فنی برای نویسندگان و منتشرکنندگان محتوا، توصیه برای طول محتوای مناسب بر حسب تعداد کلمات است. موتور جستجوی گوگل پس از  انجام تجزیه و تحلیل ها و پژوهش های متعدد، سرانجام عنوان کرد که محتوایی که بسیار کوتاه باشد به احتمال زیاد حاوی اطلاعات کامل و مفیدی برای کاربران نخواهد بود و در نتیجه به احتمال زیاد مقاصدی غیر از تامین نیاز اطلاعاتی کاربران را دارد. البته از این توصیه، تفسیر به رای های مختلفی شده است و این مورد به صورت فازی (صفر و یک) نبوده و گاها صفحاتی با طول کم در پایگاه اینترنتی (دامنه های) معتبر یافت می شود که تعداد کلمات زیادی را در خود نگنجانده اند، اما از رنک خوبی برخوردار هستند. (اما بصورت تجربی به جرات می توان ادعا کرد در دامنه هایی با عمر کم و رنک پایین، آویزه گوش قرار دادن این توصیه و رعایت آن، باعث رشد قابل توجه تعداد بازدیدکنندگان خواهد شد).

۶- ایجاد کانکشن (لینک دهی) بین محتوا :

موتورهای جستجو خواهان ارائه مطالب مفید بیشتر به کاربران خود هستند. از این رو صفحاتی را که لینک های مرتبط و معتبری را در خود جای دهند و با ارائه مراجع و منابع معتبر به کاربران موجب اطمینان خاطر شوند، اهمیت بیشتری می دهد. البته این تنها جنبه و هدف از ایجاد شبکه ای از ارتباطات بین محتواهای مرتبط نیست. شناسایی و طبقه بندی لینک های مفید جدید و مرتبط با موضوع مذکور، شناسایی علایق و نیاز اطلاعاتی کاربران و مقاصد دیگر از سایر جنبه های این قضیه می باشد. تقریبا مفیدترین معیار برای سئو و همچنین کاربردی ترین و قدیمی ترین شگرد برای بهینه سازی صفحات برای موتورهای جستجو در گذشته و حال همین مورد بوده و هست (لطفا شکیبایی خود را حذف کنید، در این باره در آینده بیشتر بحث و گفتگو و تبادل نظر خواهیم کرد).

۷ – …

(برای مطالعه بیشتر : معیارها و پارامترهای مهم در ایندکس شدن و بهبود رتبه در موتورهای جستجو) این ها فقط تعدادی محدود از معیارها و پارامترهای تاثیرگذار در روش های رتبه بندی موتورهای جستجو می باشد.

 

اما در ادامه بهتر است تاکید بیشتری روی چرایی انجام و مد نظر قرار دادن معیارها و توصیه های فوق کرده و اهمیت آن را مجددا بازگو کنیم. سئو سایت، بعد از خدمات و سرویس­ های ارائه شده در پایگاه اینترنتی شما، تاثیرگذارترین و مهمترین دارایی یک وب سایت به حساب می­ آید. دلیل این اهمیت و مهم به ذکر اینکه باز می گردد که سئو یا بهینه ­سازی سایت برای موتورهای جستجو، باعث افزایش تعداد بازدید از سایت می­ شود و افزایش تعداد بازدید با افزایش تعداد مشتری­ و در نتیجه آن افزایش درآمد ارتباط مستقیم و مستحکمی دارد. این امر به لحاظ علمی و تجربی در بسیاری از پژوهشگاه­ های شرکت و نهادهای تجاری و غیرتجاری دنیا به اثبات رسیده است و یک اصل مهم در بازاریابی اینترنتی نیزمحسوب می­ شود. رابطه مستقیم افزایش بازدید و افزایش درآمد باعث می شود که سئو (سئو کاری) به صرف هزینه قابل تاملی نیازمند باشد. البته این هزینه فقط هزینه مالی نیست و شامل صرف زمان، مطالعه مستمر، بروز رسانی ­های مکرر، استفاده از سرویس ­های متنوع تخصصی در این رابطه و افزایش بکارگیری مستمر این آموخته­ ها در این زمینه می باشد.

از این رو، سئو فعالیت راحت و کم هزینه ­ای نیست و هر شخص بدون صرف زمان و هزینه نمی­ تواند این فرآیند را به درستی انجام دهد. بلکه انجام این فرآیند بهینه­ سازی نیازمند دانش و تجربه بروز در این زمینه، استمرار و تداوم می­ باشد. با در نظر گرفتن این موضوع که موتورهای جستجو ماننده گوگل به طور مدام الگوریتم خود را بروزرسانی می کنند. در نتیجه فعالیت مربوطه نیز باید همیشه بروزرسانی شود. البته مهمترین موتورجستجو در حال حاظر، موتور گوگل می­ باشد که برای رتبه ­بندی سایت­ ها، الگوریتم­ های مختلفی را مد نظر قرار می ­دهد. بطور کلی موتورهای جستجو عملکردهای زیر را در دستور کار قرار می­دهند.

 

نحوه­ی عملکرد در موتورهای جستجو به سه بخش کلی تقسیم می­ شود که شامل :

الف ) خزنده ­ها و ایندکس گذاری (شاخص بندی) :

تعداد بسیار زیادی صفحه (محتوا) در بستر وب وجود دارد و همچنان این صفحات در حال رشد می­ باشند. برای مثال، گوگل با کمک ربات­ های خزنده (کراولرها) این صفحات را طی می­ کند. رباتهای خزنده به کمک لینک­ هایی که در صفحات وجود دارد می ­تواند از صفحه ­ای به صفحه دیگر بروند.

ب) الگوریتم ها :

الگوریتم ­های رتبه بندی (رنکینگ) به طور مداوم در حال رشد، برزورسانی و تغییر می ­باشد و در این مسیر موتورهای جستجو از برنامه­ ها و روش ­های پیشرفته­ ای برای بدست اوردن نتایج بهتر استفاده می­ کنند. فرآیند رتبه­ بندی صفحات در ساده ­ترین حالت خود تابعی از میزان کیفیت محتوا (مفید و باکیفیت بودن محتوا)، تعداد بازدیدهای انجام شده از صفحه یا محتوای مذکور، امنیت، جدید بودن محتوا (نوآوری، غیرتکراری و دزدی نبودن محتوا)، به روز بودن، قدمت و عمر دامنه محتوای مذکور، تعداد ارجاع­ های سالم از سایر مراجع معتبر و سایر معیارها می باشد. البته اینها تنها ساده ­ترین و مقدماتی­ ترین معیارهای تاثیرگذار می ­باشند.

ج) اسپم ­ها و مبارزه با آنها :

موتورهای جستجو همواره در حال شناسایی، جریمه کردن و مبازره با اسپم ­ها (هرزنامه ­ها)، اسپمرها (تولیدکنندگان هرزنامه­ ها) و حذف آنها از نتایج جستجو می­ باشد. در این زمینه موتورهای جستجو نظیر گوگل از بروزترین و جدیدترین تکنولوژی­ های انحصاری و تجاری خود نظیر هوش مصنوعی، تجریه و تحلیل تاریخچه وب و سایر رویکردها استفاده می­ کند. این روش ­ها اغلب به صورت اتوماتیک انجام می گیرد و گاها در مواردی توسط کارشناسان مجرب آن مجموعه و بصورت دستی انجام می ­شود ( در مورد هرزنامه­ ها، جریمه­ ها و مباحث مربوطه در مقوله ای مستقل نیازمند ارائه توضیحاتی هستیم).

تا به اینجا، تعاریفی ساده و توضیحات مقدماتی از چیستی سئو و فرآیند بهینه ­سازی برای موتورهای جستجو ارائه شد. در ادامه این سری آموزش ­ها درباره معیارهای مهم و تاثیرگذار در سئو، ایجاد محتوای مفید و با کیفیت، نکات مهم و حیاتی سئو (بهینه­ سازی) در طراحی و راه ­اندازی وبسات، وبمستر (مدیر سایت) و وظایف آن، الگوریتم ­های رتبه ­بندی (رنکینگ) موتورهای جستجو و مباحث مربوط به مدیریت و راه­بری وب سایت­ ها، فروشگاه اینترنتی و … صحبت خواهیم کرد.

 

پیوندهای داخلی مرتبط :
بخش اول : معیار و عوامل مهم در ایندکس شدن و بهبود رتبه سایت (عوامل مربوط به دامنه)
بخش دوم : معیار و عوامل مهم در ایندکس شدن و بهبود رتبه سایت (عوامل مربوط به صفحات)
بخش سوم : معیار و عوامل مهم در ایندکس شدن و بهبود رتبه سایت (عوامل مربوط به سایت)

 

پیوندهای خارجی مرتبط :

اشتراك گذاری نوشته