معیار و عوامل مهم در ایندکس شدن و بهبود رتبه سایت (عوامل مربوط به صفحات)

رتبه بندی در گوگل

معیار و عوامل مهم در ایندکس شدن و بهبود رتبه سایت (عوامل مربوط به صفحات)

معیارها و عوامل مربوط به صفحات در بهبود رتبه سایت نزد موتورهای جستجو

همان طور که در بخش اول (عوامل تاثیر گذار مربوط به دامنه) ذکر کردیم، به دلیل تعدد بیش از حد عوامل تاثیرگذار در رتبه بندی و بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو، در ادامه پست قبلی به عوامل تاثیرگذار مربوط به صفحات وب سایت پرداخته می شود. دوستان عزیز، سایر عوامل تاثیرگذار و مهم در رتبه بندی سایت به صورت دسته بندی شده، در ادامه (عوامل مهم و تاثیر گذار مربوط به سایت) بیان خواهد شد. پس فعلا بر روی شاخص های مطرح رتبه بندی مرتبط با صفحات سایت می پردازیم.

 

عوامل رتبه بندی و تاثیرگذار مرتبط با صفحات وب سایت :

۱- تگ عنوان صفحات :

کلمه کلیدی در تگ عنوان ( Title Tag )، معیار و شاخص بسیار با ارزشی برای موتورهای جستجو است و این امر نیز کاملا طبیعی هست. تگ عنوان دومین بخش مهم محتوای سایت است ( بعد از کیفیت محتوای صفحه ). بنابراین استفاده مناسب از آن می تواند یک سیگنال قوی سئوی On-Page برای گوگل یا هر موتور جستجوی دیگر باشد. پس باید در نظر داشت که تکرار کلمات کلیدی مرتبط با محتوای صفحه وب سایت که در محتوای سایت چگالی بالایی دارد (منظور تعداد تکرار کلمات کلیدی هست) در تگ عنوان صفحه، می تواند یک امتیاز و برتری صفحه مربوطه نسبت به صفحات دیگر باشد.

پیشنهاد :

در صورتی که در این رابطه دانش فنی کافی را ندارید، حتما به مطالعه بیشتر درباره تگ عنوان صفحات مطالعه داشته باشید و روش صحیح استفاده از کلمات کلیدی در تگ عنوان صفحات را فرا بگیرید.

برای مطالعه بیشتر درباره اهمیت محتوای سایت ( محتوای با کیفیت (محتوا پادشاه است) چیست؟ )

 

۲ – تگ عنوانی که با کلمه کلیدی آغاز می شود :

استفاده از کلمات کلیدی در تگ عنوان به تنهایی کافی نیست و در طبق توصیه های متخصصین سئو و موتورهای جستجو بیان شده است که (بر اساس داده های حاصل از سایت MOZ)، تگ عنوانی که با کلمات کلیدی آغاز می شود بهتر از تگ عنوان هایی هست که کلمات کلیدی را در انتهای خود قرار داده اند عمل می کند.

 

۳ – کلمه کلیدی در تگ توضیحات :

تگ توضیحات ( Meta Description ) یکی دیگر از تگ های مهم و کاربردی است که موتورهای جستجو درباره فهم موضوع و محتوای صفحه از آن استفاده می کنند. استفاده مناسب و صحیح از کلمات کلیدی در تگ توضیحات (در ابتدای تگ توضیحات)، شاید بخودی خود در رتبه بندی صفحات تاثیر مستقیم نداشته باشد ولی این توضیحات در نتایج جستجوی صفحات توسط موتورهای جستجو به کاربران نمایش داده می شود. نگارش یک تگ توضیحات با کلمات کلیدی مرتبط با موضوع و عنوان صفحه می تواند بازدیدکنندگان بیشتری را از موتورهای جستجو به صفحه مذکور ارجاع دهد و افزایش این تعداد بازدیدکنندگان بطور مستقیم در افزایش اعتبار صفحه نقشه مهمی را ایفا خواهد کرد. در حالت کلی می توان گفت تگ توضیحات هم معیار دیگر برای مرتبط بودن صفحه با پرس وجوهای کاربران است.

 

۴ – کلمه کلیدی که در تگ H1 ظاهر می شود :

تگ های تیتر اصلی صفحه (همچون تگ H1) ظاهر می شوند. تگ H1 دومین تگ عنوانی هستند که معیار مرتبط بودن موضوع و محتوای یک صفحه (سایت) را برای گوگل ارسال می کنند. موتورهای جستجو با بررسی تگ H1 سعی بر فهم موضوع محتوای صفحه مذکور دارند.

 

۵-  چگالی کلمات کلیدی در محتوای صفحه :

نتایج بسیار کاربردی و مهمی از مطالعات انجام شده در رابطه با بررسی فرکانس و چگالی کلمات کلیدی در محتوای صفحه دست آمده است.

تعریفی که کلمات کلیدی رایج است عبارت است از : کلمه کلیدی عبارتی است که به طور مکرر در داخل متن استفاده شده است. به تعداد تکرار کلمات کلیدی در محتوای صفحه، چگالی کلمات کلیدی گفته می شود و یکی از معیارهایی است که توسط موتورهای جستجو در رتبه بندی و ارزش دهی به صفحات از آن استفاده می شود. استفاده مکرر از چند کلمه کلیدی در داخل متن و محتوای یک پُست یا یک صفحه به عنوان یک معیار مرتبط بودن عمل می کند و موضوع فعالیت یک سایت را به گوگل معرفی می کند. ( بررسی چگالی فرکانس یا چگالی کلمات در محتوای یک صفحه و بکارگیری از این معیار یک روش بسیار کلاسیک و کاربردی حتی در موتورهای جستجوی جدید است).

 

۶ – طول محتوای یک صفحه :

محتوایی که کلمات بیشتری دارد (تعداد کلمات محتوای صفحه زیاد است) طبیعتا، طیف وسیع تری از یک موضوع را پوشش می دهد و به احتمال زیاد نسبت به مقالات کوتاه و سطحی ارجحیت دارد. پر واضح است که بر اساس توضیح و منطق ارائه شده فوق، طول محتوا با موقعیت سایت در نتایج جستجوی گوگل ارتباط مستقیم دارد و محتوای غنی باب میل موتورهای جستجو می باشد.

 

۷ – چگالی کلمات کلیدی :

چگالی کلمه کلیدی، در واقع تعداد دفعاتی است که یک کلمه کلیدی در محتوای یک صفحه قرار گرفته است. اگر چه، این گزینه مانند گذشته از اهمیت بالایی برخوردار نیست اما گوگل و موتورهای جستجوی دیگر نظیر بینگ و … هنوز هم در برخی از مواقع از چگالی کلمات کلیدی برای تعیین موضوع وب سایت استفاده می کنند. البته استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی در محتوای صفحه ممکن است خطرناک باشد. دلیل این امر، تلاش برای فریب مونورهای جستجو توسط برخی از صفحه سازهای اتوماتیک و اسپمر می باشد. پس باید نسبت به درصد چگالی کلمات کلیدی مطلوب موتورهای جستجو (برای مثال ۱۳ درصد) تحقیق و مطالعه داشت.

 

۸ – کلمات کلیدی LSI در محتوای صفحه :

تعریف : کلمات کلیدی LSI چیست ؟
کلمات کلیدی LSI ( مخفف عبارت Latent Semantic Indexing ) به معنی تحت الفظی فهرست بندی معنایی نهفته کلمات و به معنی درست آن، تشخیص درست کلمات و موضوع یک صفحه است.

این گزینه به موتورهای جستجو کمک می کند معنی واقعی کلماتی که بیش از چند معنی دارند را به دست آورند. به عنوان مثال: کلمه Apple که هم نام یکی از بزرگترین برندهای کامپیوتری جهان است و هم نام یک میوه. بکارگیری از کلمات کلیدی LSI ، به به عنوان نشانه کیفی محتوا عمل می کند و موتورهای جستجو را برای فهم بهتر معنی اصطلاح ها و موضوع صفحه راهنمایی و کمک می کند.

 

۹ – وجود کلمات کلیدی LSI در تگ عنوان یا توضیحات :

همانند محتوای صفحه، وجود و ظهور کلمات کلیدی LSI در تگ عنوان و تگ توضیحات می تواند به گوگل کمک کند تفاوت بین کلمات مترادف را تشخیص دهد. این گزینه هم نشان دهنده مرتبط بودن صفحات به پرس و جوهای کاربران است.

 

۱۰ – سرعت بارگذاری صفحات :

اخیرا هر دو موتور جستجوی گوگل و بینگ بصورت صریح بیان کرده اند که از سرعت بارگذاری صفحات سایت به عنوان عامل مهمی در رتبه بندی استفاده می کنند. موتورهای جستجو می توانند با دقت بسیار زیادی، سرعت بارگذاری صفحات سایت را بر اساس کدهای موجود در آن و حجم فایل‌ها تخمین و حساب نمایند. در سال های اخیر اهمیت تلفن های هوشمند و کاربرد آن در دنیای مدرن، توجه موتورهای جستجو را بیشتر به این معیار (سرعت بارگذاری صفحات) جلب کرده است.

 

۱۱ – محتوای تکراری یا کپی شده :

محتوای یکسان یا کپی شده در بخش ها و صفحات مختلف یک وب سایت (حتی اگر کمی اصلاح و ویرایش شده باشد) می تواند تاثیر منفی در رتبه بندی، اعتبار و ارزش صفحات و سایت نزد موتورهای جستجو داشته باشد. دلیل این تاثیر منفی باز می تواند به تلاش شکست خورده توسط برخی از اسپمرها و سایت های تبلیغاتی برای فریب موتورهای جستجو برای بدست آوردن رتبه بهتر مرتبط باشد.

 

۱۲ – ساخت فهرست مطالب :

استفاده از جدول محتویات (فهرست مطالب) مربتط با محتویات صفحه می تواند در فهم محتویات و موضوع های مطرح شده در محتوای صفحه برای بازدیدکنندگان و موتورهای جستجو (خصوصا گوگل) مفید واقع شود. در آخرین مقالات مرتبط با ساخت بک لینک های قوی و با ارزش، ساخت فهرست محتوا برای هر یک از صفحات سایت توصیه شده است. چنانچه اگر دقت کرده باشید اغلب صفحات سایت مربوط به شرکت گوگل، ماکروسافت و دیگر سایت های مطرح دنیا در ابتدای صفحه فهرست مطالب آن صفحه را به اختصار در اول صفحه تیتر می کنند.

 

۱۳- استفاده از AMP  :

تعریف :  AMP  چیست؟

AMP یا همان Accelerated Moblie Pages از فوریه ۲۰۱۶ جز معیارهای (توصیه های) رتبه بندی گوگل در نظر گرفته شد. با افزایش اهمیت کار با تلفن های هوشمند (موبایل و تبلت ها)، گوگل به تعریف معیارهای جدید و پیاده سازی پروژه های جدید بدین منظور شروع و در خبرگذاری های تکنولوژی سریعا آن را اعلام کرد. AMP یک پروژه تحت نظر گوگل است که هدف آن افزایش سرعت ارائه محتوا با استفاده از کدهای ساده مانند AMP HTML در صفحه ابزارهای کوچک مانند موبایل می باشد. به عبارت ساده تر، AMP یک راهی برای ایجاد صفحات وب برای محتوای استاتیک (صفحاتی که بسته به رفتار و عملیات کاربر تغییری نمی کنند) و به صورت HTML  است که باعث بارگذاری سریع آن ها می گردد.

استفاده یا عدم استفاده از این ابزار و امکان در صفحات سایت بصورت مستقیم در رتبه بندی سایت تاثیردهی نمی شود ولی بسادگی قابل مشاهده است که توجه و تاکید گوگل بر استفاده از این امکان و ابزار باعث افزایش کاربران و بازدیدکنندگان سایت خواهد شد که بصورت غیر مستقیم باعث افزایش اعتبار و رتبه سایت خواهد شد.

 

۱۴ – بهینه سازی تصاویر :

فشرده سازی و ایجاد تصاویر بندانگشتی برای ارجاع به یک تصویر و همچنین ایجاد نسخه هایی با اندازه های متفاوت از یک تصویر برای گوگل و سایر موتورهای جستجو مطلوب می باشد و باعث جلب نظر آنها می شود. همچنین موتورهای جستجو آخرین بروزرسانی تصاویر را نیز بصورت مرتب بررسی و برای ایندکس آنها به صفحات مربوطه مراجعه می کنند. استفاده از خصوصیت توضیحات و متن جایگزین (Alt Text) برای تصاویر در سال های اخیر برای موتور جستجوی گوگل اهمیت بسیاری پیدا کرده است. توصیه می شود در صورت تولید محتوا و استفاده از تصاویر بدین منظور حتما تگ توضیح و متن جایگزین تصویر را با عبارت های مرتبط و مفهومی تکمیل نمایید.

 

۱۵ – بروزرسانی مستمر (محتوای تازه) :

موتورهای جستجو در نتایج خود اغلب تاریخ آخرین بروزرسانی صفحات بازیابی شده را به کاربران نمایش می دهند و در برخی از کاربردها کاربران موتورهای جستجو به دنبال آخرین مطالب نگارش شده در موضوع مربوطه هستند؛ در چنین حالت هایی صفحاتی که بصورت مکرر بروزرسانی می شوند از اولویت قابل قبولی برای نمایش به کاربران و جذب بازدیدکنندگان برخوردار خواهند بود. البته لازم به ذکر است که منظور از برزورسانی تغییر فوت و اندازه قلم محتوای صفحه نیست. افزودن یک پاراگراف جدید، چند لینک و مرجع جدید، افزودن تصاویر و ویرایش متن، افزودن کلمات کلیدی جدید و … می توانند معرفی بروزرسانی مناسب برای موتورهای جستجو باشند.

نکته :

در برخی از مراجع توصیه شده است که تاریخ ایجاد صفحات را نیز هر از چندگاه بروزرسانی نمایید (بری مثال سالی یکبار) بطوری که از تاریخ ایجاد صفحات یک سال بیشتر نگذشته باشد. اینکار گاها باعث اولویت قرار دادن موتورهای جستجو برای بررسی متوالی محتویات سایت و سایر تاثیرات جزئی دیگر می شود. البته عنوان می شود که از این تکنیک بصورت غیر اصولی و پی در پی استفاده نشود، موتورهای جستجو براحتی قادر به تشخیص کاربرانی که اقدام به فریب آن ها می کنند، هستند و بدین منظور برای برخی از کاربران و صفحات مربوطه جریمه در نظر می گیرند.

 

۱۶ – کلمات کلیدی برجسته :

حضور کلمات کلیدی (کلید واژه های) اصلی در ۱۰۰ کلمه اول محتوای صفحه باعث می شود که گوگل به اهمیت این کلمات پی ببرد و کلمه کلیدی مذکور را در اولویت قرار دهد (از کلمات کلید مهم مرتبط با موضوع و محتوای اصلی سایت که در پاراگراف اول محتوای صفحه ظاهر می شود اغلب به عنوان کلمات کلیدی برجسته یاد می شود).

 

۱۷ – کیفیت و موضوع لینک های خروجی :

اغلب متخصصان سئو توصیه می کنند که در هر صفحه چند لینک خروجی (خارج از صفحه و خارج از سایت) وجود داشته باشد. دلیل و اهمیت این کار از نظر موتورهای جستجو می تواند مختلف باشد. ولی کاملا روشن ست که همه کاربران از محتوا و متونی که دارای مرجع هستند و یا مطالب مفید دیگری را معرفی می کنند، بیشتر استقبال می کنند. بدین منظور، ارجاع دادن به چندین صفحه خارج از سایت بصورتی که صفحات مذکور معتبر و با رتبه بیشتر باشند، می تواند باعث افزایش اعتبار و رتبه صفحه مربوطه شود. افزودن لینک و مرجع های داخلی سایت هم از نظر سئو جایگاه و اهمیت خود را دارد. لینک سازی قوی و اصولی بین محتواهای منتشر شده در سایت باعث افزایش اعتبار و اهمیت انها از نظر موتورهای جستجو می شود.

تذکر : تعداد لینک ها (پیوندهای) خروجی باید تابعی از طول محتوای سایت باشد و تعداد لینک های خروجی غیر معقول و بیش از حد بصورت حتمی باعث سقوط ارزش و اعتبار سایت و صفحه مربوطه خواهد شد (دلیل این سخت گیری باز به موضوع استفاده نادرست و تبلیغاتی از این روش اشاره دارد).

 

۱۸ – استفاده از املا درست کلمات و نگارش صحیح متون

 

۱۹ – استفاده از موجودیت های چندرسانه ای (مولتی مدیا):

محتوای چندرسانه ای از قبیل : فیلم، کلیپ، تصاویر متحرک، صوت و … اغلب باعث غنی شدن محتویات یک صفحه و رتبه صفحه مذکور خواهد شد.

 

۲۰ – عدم وجود لینک های شکسته (یا درصورت وجود، اصلاح سریع لینک های مذکور).

 

۲۱ – استفاده نادرست از تگ های HTML باعث تاثیر منفی می شود.

 

۲۲ – استفاده از برچسب کلمات :

استفاده از برچسب کلمات در اغلب سیستم های مدیریت محتوا (همچون وردپرس، جوملا و …) و مرتبط سازی چندین صفحه از این طریق، یکی از راه های موثر بهینه سازی صفحات برای موتورهای جستجو می باشد.

 

۲۳ – حضور  در نقشه سایت :

حضور عنوان و لینک صفحات در نقشه سایت «Sitemap» و همچنین اولویت نمایش و اهمیت (تاثیرگذاری) صفحات در نقشه سایت از امتیاز منحصربفردی برخوردار هستند. افرادی که تجربه کار با سیستم های مدیریت محتوا (همچون ورد پرس، انجمن سازها و …) دارند احتمالا با افزونه هایی که اقدام به ساخت نقشه سایت و ارزش دهی به هر صفحه در نقشه سایت می کنند اشنا هستند (برای مثال افزونه Yoast برای وردپرس).

 

۲۴ – طرح کاربر پسند برای کاربران باعث جلب نظر بازدیدکنندگان و گوگل می شود.

 

۲۵ – دامنه های پارک شده در بروزرسانی های اخیر گوگل باعث کاهش بازدیدکنندگان و کاهش علاقه گوگل به صفحه مربوطه می شود.

 

در ادامه، به بررسی عوامل تاثیرگذار در رتبه بندی، مربوط به سایت در موتورهای جستجو خواهیم پرداخت:

 

بخش اول : معیار و عوامل مهم در ایندکس شدن و بهبود رتبه سایت (عوامل مربوط به دامنه)
بخش سوم : معیار و عوامل مهم در ایندکس شدن و بهبود رتبه سایت (عوامل مربوط به سایت)

اشتراك گذاری نوشته