معیار و عوامل مهم در ایندکس شدن و بهبود رتبه سایت (عوامل مربوط به سایت)

رتبه بندی در گوگل

معیار و عوامل مهم در ایندکس شدن و بهبود رتبه سایت (عوامل مربوط به سایت)

معیارها و عوامل مربوط به سایت در بهبود رتبه سایت نزد موتورهای جستجو

در بخش دوم (عوامل تاثیر گذار مربوط به صفحه) درباره عوامل مرتبط با صفحات بحث کردیم. در ادامه پست قبلی به عوامل تاثیرگذار مربوط به سایت پرداخته می شود.

 

عوامل رتبه بندی و تاثیرگذار مربوط به سایت :

۱ – صفحه تماس با ما (ارتباط با ما) :

شرکت گوگل بصورت مستمر معیار ها و خط مشی های لازم و صحیح را برای مدیران سایت و متخصصین سئو اعلام و معرفی می کند. در سال های اخیر یکی از معیار های اعلام شده، اعمال روش های متنوع برای ارتباط با مدیران سایت اعلام شده است. ارسال کامنت، ایمیل، رویوو (نقد و بررسی)، نظرات و پیام ها از طریق ایمیل، تماس تلفنی، نقشه گوگل، شبکه های اجتماعی و … از روش های توصیه شده در صفحه ارتباط با ما (تماس با ما) عنوان شده است.

 

۲ – محتوای با ارازش و جدید :

گوگل به صراحت اعلام کرده است که از جریمه کردن منتشرکنندگان محتوای تکراری، فاقد ارزش و کیفیت برای بازدیدکنندگان و سایت هایی بدون هیچ سرویس جدید و نوآورانه خرسند است.

 

۳ – رتبه اعتماد (Trust Rank) :

یکی از عوامل تاثیرگذار در رتبه بندی سایت ها را می توان «رتبه اعتماد» سایت ها در نظر گرفت. ثبت اختراع گوگل برای نمایش نتایج جستجو بر اساس رتبه اعتماد توسط گوگل و بررسی مستمر و مکرر رتبه اعتماد توسط ابزارهای بررسی سئو توسط شرکت های متعدد نوید بکارگیری این معیار می باشد.

پیشنهاد : نمونه از ابزار بررسی رتبه اعتماد را بررسی و مشاهده نمایید.

 

۴ – فهرست مناسب :

فهرست مطالب محتوای سایت (منو، فهرست مطالب و …) و ساختار صحیح سایت از معیارهای مهم دیگر است که توسط گوگل همواره بررسی می شود.

پیشنهاد : به ابزار گوگل وبمستر تولز مراجعه کنید و آموزش های لازم را فرا بگیرید.

 

۵ – نقشه سایت :

ایجاد و انتشار نقشه سایت، یکی از عوامل مهم برای موتورهای جستجو می باشد. موتورهای جستجو برای دستیابی به همه محتویات و صفحات موجود در سایت ها توصیه می کنند که حتما صفحه نقشه سایت و فایل Sitemap.xml مربوط به نقشه سایت (لینک محتویات سایت) را ایجاد و در معرض موتورهای جستجو قرار دهید.

پیشنهاد : در صورت استفاده از سیستم های مدیریت محتوا (وردپرس، دروپال، جوملا و یا هر CMS دیگری) از افزونه های استاندارد و متعارفی که برای ایجاد نقشه سایت در نظر گرفته شده اند، استفاده نمایید. برای مثال: افزونه های وردپرسی Yoast و Google XML Sitemap از افرونه های پرکاربرد و معروف در این زمینه هستند.

 

۶ – زمان یا درصد آپ تایم بودن سرور هاست (سرور میزبان) :

سروری که هاست مربوطه را پشتیبانی می کند، باید کمترین زمان خرابی (downtime) سرور (آف شدن سرویس هاست) را داشته باشد. در صورت کاهش زمان آپ تایم بودن سرویس هاست  یا سایت، موتورهای جستجو سایت مربوطه را به عنوان یک پایگاه اینترنتی نامعتبر و ضعیف در نظر می گیرند.

 

۷ – موقعیت جغرافیایی سرور :

قرارگیری سرور در موقعیت جغرافیایی مناسب روی اعتبار و سئو محلی سایت، نقش بسزایی دارد. برای مثال اگر سرویس هاست یک سایت در کانادا باشد و اغلب بازدیدکنندگان این سایت از منطقه جغرافیایی خاورمیانه باشند، زمان بازیابی نتایج در سرورهای گوگل و سرعت لود صفحات سایت افزایش می یابد. همچنین شرکت گوگل از این معیار برای بهینه سازی بازیابی نتایج برای مناطق جغرافیایی و افزایش کارایی سرورهای خود و بهینه سازی سئو محلی و کسب رضایت بیشتر کاربران خود، نمایش تبلیغات و … استفاده می نماید.

 

۸ – گواهینامه SSL :

در سال های اخیر گوگل و سایر موتورهای جستجو اعلام کرده اند رعایت نکات امنیتی و استفاده از پروتکل های امنیتی نظیر SSL تاثیر بسزایی در نوع خدمت رسانی به مشتریان دارد. از این رو ترجیح می دهند صفحات و محتویاتی را به کاربران خود معرفی نمایند که قابل اعتماد و ایمن باشد. گرچه عنوان شده است که استفاده از این پروتکل امنیتی SSL بصورت مستقیم در رتبه بندی سایت ها و صفحات تاثیر ندارد ولی شواهد نشان می دهند که استفاده از پروتکل امنیتی SSL در چند سال اخیر نقش بسزایی در رتبه سایت و رتبه اعتماد سایت دارد.

پینشهاد : توصیه می گردد مقالات تخصصی در رابطه با مزایای استفاده از پروتکل SSL مطالعه گردد.

 

۹ – اعلام ضوابط و قوانین مرتبط با حفظ حریم خصوصی و استفاده از خدمات سایت :

اعلام ضوابط حفظ حریم خصوصی، قوانین و شرایط بکارگیری از خدمات و سرویس های سایت به کاربران از سیگنال های مورد علاقه موتور جستجوی گوگل می باشد که باعث افزایش رتبه اعتبار سایت می شود.

 

۱۰ – اطلاعات متای تگ های تکراری :

برای هر صفحه از سایت با توجه به محتوا و موضوع فعالیت آن برگه توصیه می گردد که از توضیحات و اطلاعات منحصر بفرد و مطلوب بازدیدکنندگان و موتورهای جستجو استفاده گردد. برای مثال کنسول جستجوی گوگل «کنسول گوگل وبمستر تولز» در تکمیل اطلاعات تگ های متای (توضیحات و …) در صورت استفاده تکراری از اطلاعات به مدیران سایت ها اخطار می دهد و درخواست ویرایش و تصحیح اطلاعات را می دهد.

 

۱۱ – نوار آدرس راهبری صفحات سایت (ناوبری بردکرامب) :

به ادعای سایت های SearchEngineJournal.com و Ethical SEO Consulting  ، پیاده سازی و استفاده صحیح از نوار آدرس راهبری صفحات سایت، یک شیوه معماری کاربرپسند است که به بازدیدکنندگان و موتورهای جستجو کمک می کند تا بدانند در کجای سایت قرار گرفته اند.

 

۱۲ – ویدئوهای یوتیوب «Youtube» :

در صورتی که محتوای چندرسانه ای تولید می کنید، حتما این محتوا در یوتیوب قرار دهید.

بدون شک ویدئوهای یوتیوب در SERP ارجح تر خواهد بود. این موضوع به احتمال زیاد به مالکیت گوگل بر یوتیوب و پیج رنک بالای یوتیوب (رتبه سایت یوتیوب) بر می گردد. در حقیقت سایت Search Engine Land نشان داده است که ترافیک یوتیوب بعد از به روزرسانی پاندای گوگل افزایش یافته است.

تعریف : SERP مخفف «Search Engine Results Pages» است و به معنی صفحه نتایج موتور جستجو می باشد. SERP نسبت به سال های گذشته تغییرات زیادی کرده و امکانات زیادی به آن اضافه شده است.

 

در ادامه، به بررسی عوامل مربوط به بک لینک تاثیرگذار در رتبه بندی و شاخص بندی در موتورهای جستجو همچون گوگل خواهیم پرداخت:

 

بخش اول : معیار و عوامل مهم در ایندکس شدن و بهبود رتبه سایت (عوامل مربوط به دامنه)
بخش دوم : معیار و عوامل مهم در ایندکس شدن و بهبود رتبه سایت (عوامل مربوط به صفحات)
بخش چهارم : معیار و عوامل مهم در ایندکس شدن و بهبود رتبه سایت (عوامل مربوط به بک لینک)

اشتراك گذاری نوشته