بازاریابی شبکه اجتماعی چیست؟

بازاریابی شبکه های اجتماعی، بازاریابی رسانه های اجتماعی یا سوشیال مدیا مارکتینگ

بازاریابی رسانه‌های اجتماعی
بازاریابی رسانه‌های اجتماعی

بازاریابی شبکه اجتماعی چیست؟

بازاریابی شبکه اجتماعی چیست؟

برای توضیح ساده تر و شفافتر مفهوم بازاریابی شبکه های اجتماعی، ابتدا مفهوم و منظور از شبکه های اجتماعی را بصورت بسیار صریح و قابل فهم بیان می کنیم (بازاریابی اینترنتی چیست؟). با ورود مفهوم وب ۲ و تغییر گرایش تولید صفحات وب استاتیک به صفحات وب پویا، زمینه ظهور وبی کارا و موثرتر بوجود آمد؛ بصورتی که چندی نگذشت که ویژگی های تعاملی و مشارکتی بودن، با کیفیت بودن، کاربرمحور بودن، داده محور بودن به ویژگی های اصلی صفحات وب و در نتیجه ی آن به ویژگی های بارز پایگاه های اینترنتی تبدیل گشت. وب ۲ همه چیز را برای بوجود آمدن جوامع مجازی آماده کرد و در این بین، برخی از شرکت های حوزه آی تی همچون لینکدین (شبکه ای که در آن کاربران، پروفایل خصوصی خود را تهیه و سپس به تعامل با سایر کاربران می پردازند؛ کاربران این شبکه اغلب شرکتها، متخصصین  و افراد دارای تحصیلات عالی هستند که بیشتر پیرامون موضوع اشتغال به تعامل می پردازند.) پا گرفتند و پس از آن سرعت ایجاد وبسایت هایی با هدف ایجاد شبکه ای مجازی بین کاربران اینترنتی خود، بصورت قارچ گونه ای افزایش یافت.

بدین گونه شبکه های اجتماعی، اصطلاحی است برای سایت هایی که اقدام به تولید اطلاعات (مدیاهای) کاملا متفاوت اجتماعی و به اشتراک گذاری آن می کنند. به عنوان مثال، توییتر ، یک شبکه اجتماعی است که به منظور اشتراک گذاری و ارسال پیام های کوتاه به دیگران طراحی شده و فیسبوک شبکه ای تمام عیار برای اشتراک گذاری عکس، فیلم حوادث و انواع فعالیت های دیگر  اجتماعی است. حضور شبکه های اجتماعی در فضای مجازی با ورود فیسبوک رونق گرفت و در زمینه بازاریابی شبکه های اجتماعی، تقریبا می توان ادعا کرد که همه چیز با فیسبوک شروع شد. با حضور فیسبوک، شبکه‌های اجتماعی روز به روز محبوب‌تر شدند و اعضای آن را همه گروه های سنی، جنسیتی و فرهنگی، سلیقه‌ ای و … تشکیل دادند. در این مطقع بود که کم کم مفهومی به نام بازاریابی شبکه های اجتماعی بوجود آمد.

بازاریابی شبکه های اجتماعی، به دست آوردن یا افزایش ترافیک وبسایت (کسب و کار یا فروشگاه اینترنتی) یا افزایش توجه به یک موضوع (محصول، رویداد و …) از طریق رسانه‌های اجتماعی است. در بازاریابی رسانه‌های اجتماعی معمولاً تمرکز بر تلاش برای ایجاد محتوایی با کیفیت که بواسطه آن بتوان توجه مخاطبین را جلب و آنان را تشویق به اشتراک‌گذاری آن کرد.

این فرایند را تقریبا می توان همان روش تبلیغ دهان به دهان اما بشیوه الکترونیکی آن عنوان کرد که منجر به هرگونه اظهارنظر اینترنتی (از طریق اشتراک گذاری در وبسایت‌ها و رسانه‌های اجتماعی، ارسال پیام‌های فوری، انتشار فیدهای خبری و …) کاربران، مصرف‌کنندگان و سرویس گیرندگان در رابطه با یک رخداد، کالا، خدمات، برند، موجودیت و … می شود.

نقطه قوت تاثیرگذاری این روش بازاریابی، در رابطه با منبع نشر دهنده اطلاعات می باشد. زمانی که پیامی از کاربری به کاربر دیگر ارسال یا توسط کاربری در رسانه اجتماعی پخش و منتشر می شود، چون این پیام قاعدتا از یک منبع شخص ثالت، موثق و غیر ذینفع می‌آید، نتیجه آن اطمینان کافی کاربران از صحت پیام می باشد و در نهایت نوعی بازاریابی در رسانه های اجتماعی شکل می گیرد. اهمیت این نوع بازاریابی در حدی هست که این روش بازاریابی با روش های بازاریابی و تبلیغاتی که از طریق خرید رسانه ها شکل میگیرند، قابل رقابت می باشد.

 

از  جمله اهداف بازاریابی شبکه های اجتماعی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

الف ) افزایش محبوبیت نام های تجاری:

شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک، یوتیوب، توییتر و لینکدین با زندگی میلیاردها نفر از مردم (حدود ۱٫۶ میلیون به دقیق) یکپارچه شده است. بسیاری از این افراد می توانند کارکنان، مشتریان، تامین کنندگان و شرکای بالقوه کسب و کار شما باشند. شبکه های اجتماعی شرایطی را فراهم می کنند که هر فردی را در آن می توان دعوت به همکاری و به اشتراک گذاری ایده ها، تجارب و … کرد؛ از این رو با بازاریابی شبکه های اجتماعی فرایند معرفی برند، سریع و فرآیند شناخته شدن نام تجاری، بهتر انجام می شود.

ب ) یافتن مشتریان بالقوه :

اکثر کاربران، مشتری ها، مصرف کنندگان صاحبان کسب و کار، قبل از انجام فعالیتی خواهان بدست آوردن اطلاعات بیشتری از آن هستند. از این رو شبکه های اجتماعی به یک ابزار تحقیقاتی محبوب تبدیل شده اند. تعامل با مصرف کنندگان در این رسانه ها منجر به توسعه یک رابطه می شود و فرصتی را برای پاسخ به سوال مشتریان فراهم می کند؛ همچنی یک تجربه مثبت در تعامل با شرکت شما را تضمین می کند.

ج) ایجاد یک اجتماع در جهت افزایش خط تولید:

انتشار محتوایی که مربوط به کسب و کار شما است منجر به اظهار نظر مخاطب و یا تماس با شما به طور مستقیم می شود. پاسخ به اظهار نظرات آنها به صورت آنلاین موجب علاقه مندی آنها به فعالیت شما و در نتیجه دنبال کردن فعالیت های شما خواهد شد. بر اساس لایک محتوای منتشر شده شما، آنها مطالبی را که در آینده نیز منتشر می کنید، خواهند دید. این «لایک» نیز به عنوان پیروان، مشترکین، و یا طرفداران نامیده می شود. این لایک ها در واقع مجموعه ای از مردم را تشکیل می دهند که خواهان تعامل و انجام کسب و کار با شما هستند.

د) افزایش میزان مشتریان با انجام تعاملات بیشتر:

با انتشار محتوا مفید، این امکان بوجود می آید که از علاقه مشتریان کنونی و آینده مطلع شوید. و این امر موجب تعامل بیشتر شما می شود. با باز کردن سر صحبت با آنها و پاسخ دهی به درخواست ها و سوالات آنها این تعامل گسترش می یابد. این فرایند موجب می شود که شما بدانید چه چیز برای رونق کسب و کارتان بهتر است.

موارد فوق تنها جزئی از اهداف و دستاوردهای مشارکت در شبکه های اجتماعی می باشد. در ادامه با ارائه مطالب و مقالات تخصصی در رابطه با متدها و تکنیک های بازاریابی شبکه های اجتماعی، امیدواریم درک بهتری از مزایای این روش بازاریابی بدست آورید.

 

مطالب مرتبط داخلی:

 

منابع و مراجع :

اشتراك گذاری نوشته